3 tips voor een carrièreboost!

3 tips voor een carriéreboost

Als je dan toch voornemens gaat uitlijsten, voeg dan deze tips toe aan je 2-do-list. Misschien is het volgende wel herkenbaar voor je. Je werkt al maanden, zo niet jaren, bij hetzelfde bedrijf. Je doorsnee dag kun je vooral beschrijven als ‘same shit, different day’. Je wekker gaat af, je springt onder de douche , ontbijt staand aan het aanrecht en kleed je aan. Soms duurt het aankleden wat langer want je (1) analyseert je kledingkast want o, Lord give me strength want ik weet uit mijn duusend items niet wat ik aan mot of (2) ik wou dat ik gisteravond eerder was gestopt met Youtube-fimpjes over protective styles en hairjourneys en die tijd had besteed aan mijn kleren klaarleggen.
[adempauze]
Na je wisseltruc van pyjama naar werktenue haast je je naar trein of auto en gaat naar je werk. Na een half mompelend ‘goedemorgen ‘ tegen je collega’s klik je op de powerknop en open je Outlook. Na een diepe zucht en een bakje warmte teer met melk en suiker ben je klaar voor de dag. Soort van.
Serieus? Als dit je bekend voorkomt, stop dan met lezen. Stop met lezen, open een nieuwe browser en tik de volgende zin in: nationalevacaturebank.nl. Maar lees vooral verder als je vindt dat sommige van de dagen op je werk wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Pak je notitieblok als je vindt dat je een extra boost kan gebruiken voor je persoonlijke ontwikkeling, voor je c.v. , omdat je het verdient.

1. Laat jezelf horen

En geloof me, dat heeft niets met te maken met je stem zodanig te verheffen dat het lijkt alsof je op markt vis staat te verkopen. Jezelf laten horen kun je doen door in elke meeting, vergadering of ‘collectief’ samenzijn je mening te laten horen. Het gaat daarbij niet om jouw persoonlijke mening, maar:
– Het delen van jouw visie op een bepaald besproken gebied. Door het delen van je visie wordt jouw expertise onderstreept
– Het zorgen dat je niet constant aan het woord bent. Benoem liever een of twee constructieve punten dan willekeurige punten
– Het zijn van de facilitor in het gesprek. Nederlandse vergaderingen staan er vaak om bekend dat het vergaderen is om te ‘vergaderen’. Zorg dat jij degene bent die vragen stelt als ‘Wat spreken we nu concreet af?’ en ‘Wat is de deadline voor deze actiepunten?’
– Wees jezelf. Als je van je zelf wilt laten horen, laat het dan ook echt oprecht zijn. Vergeet niet dat 80% van onze communicatie uit non-verbale communicatie bestaat en slechts 20% uit verbale communicatie. Lichaamstaal kun je op een hele constructieve manier gebruiken om de sfeer tijdens een meeting of gesprek te beïnvloeden. In het onderstaande filmpje (met een Vlaams tintje) wordt een methode uitgelegd hoe je dat doet.

2. Onderzoek je huidige kennisniveau

Er zijn situaties op je werk dat je geen idee hebt waar over wordt gesproken. Je kunt natuurlijk een gezicht trekken als dat van een oorwurm. Of je kunt heel duidelijk laten zien dat je het zojuist in Keulen hebt horen donderen. Maar het is handiger om te accepteren dat je er op dat moment niets tot weinig van weet. Met de nadruk op ‘op dat moment’. Je kunt je makkelijker op toekomstige nitwit-situaties voorbereiden door een aantal dingen voor ogen te houden:
– Erken dat je het op dat moment niet weet. Stel op het moment in kwestie vragen als ‘Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met (…), kun je daar wat meer over vertellen?’. Waarom -vragen zijn vaak ook een manier om meer kennis te vergaren. Er is niets doms aan het stellen van vragen. Doen alsof je iets weet en vervolgens door de mand vallen wel.
– Blijf je jezelf vragen stellen en noteer die ergens. Voor de creatievelingen onder ons, een Moleskine® leent zich daar met alle tabbladen en regels uitstekend voor. Voor de praktisch onderlegden, je notitiefunctie in je smartphone is just fine. Vragen als ‘Welke (werk-gerelateerde) onderwerpen worden herhaaldelijk besproken op de werkvloer?’ en ‘Wat weet ik over dit onderwerp en wat zou ik er meer over willen weten?’ zijn een prima startpunten.
– Stel jezelf doelen: dit is wat ik over het betreffende onderwerp wil weten, binnen zoveel tijd. De SMART-methode is erg cliché, maar het zijn handvaten die doelstellingen behapbaar maken. Meer over de SMART-methode vind je op Intermediar 
– Wees lief voor jezelf. Experts zijn ooit ook begonnen met weinig kennis. Het heeft ze doorzettingsvermogen en geduld gekost om te komen waar ze nu zijn.

3. Blijf jezelf ontwikkelen, wees voorbereid

De vragen die je jezelf hebt gesteld en de daaropvolgende antwoorden bepalen je ontwikkelingtrend. Om de vragen te beantwoorden zul je op zoek moeten gaan naar de antwoorden.
– Praat met experts. Schiet een afspraak (of informeler drink een kopje koffie) met iemand die ergens heel goed in is en waar jij meer van wilt weten. Dat klinkt misschien gek, maar het zal je verbazen hoe graag mensen over zichzelf en hun kwaliteiten praten.
– Lezen en vooral lezen. Google is je beste vriend. Gratis nieuwsbrieven ook. Van bijna elk vakgebied is wel een nieuwsbrief met actualiteiten te vinden. En het mooiste is dat ze maar een muisklik van je verwijdert zijn. Ook boeken zijn een leerzame manier om dieper op materie in te gaan Dummies-series zijn er op geënt leken, nitwits en nieuwsgierige mensen kennis te laten maken in de wondere wereld van ‘wat dan ook’.

Be the first to comment

Laat een bericht achter