Coach je zelfvertrouwen (tool 1)

Iedereen kent dat wel, dat je soms niet zo zeker bent van jezelf. Niets mis mee, want dat is heel menselijk. Het is meestal gewoon een 'off-day', een dagje die je het liefst zou willen overslaan. Ik heb ook van die dagen. Een vergadering die niet lekker liep, iets wat ik wilde zeggen in een vergadering, maar te schijterig voor was. Maar er zijn mensen die een chronisch gebrek hebben aan zelfvertrouwen op hun werk. En als het gebrek aan zelfvertrouwen een obstakel wordt, mis je toch een aantal kansen en ontwikkelmogelijkheden. De komende maanden ga ik drie tools bespreken om je zelfvertrouwen een boost te geven.

De laatste tijd doe ik het niet meer zoveel, maar ik geef coaching aan de mensen om me heen. Mensen die me kennen weten me te vinden als ze vragen hebben over studie, werk of beleidsstukken. Ik doe dat vaak aan de hand van methodes, die me in mijn persoonlijke ontwikkeling en carrière een heel eind op weg hebben geholpen. Drie van deze methodes ga ik de komende maanden met je delen, waarvan de eerste mindmapping is.

Mindmapping

Een gebrek van zelfvertrouwen heeft vaak te maken met een gevoel van niet ‘in control’ zijn. Een manier om zelfvertrouwen te krijgen in je werk is om je capaciteiten te verleggen van ‘dit kan ik niet’ naar ‘ik ga doen wat ik kan’. De eerste methode helpt je om een analyse te maken van dat aspect waarvan jij denkt dat je het op dit moment niet kan. Voor dit artikel was ik aan het coachen op ‘managementeigenschappen’. Voor deze methode heb je gekleurde post-its nodig, een pen en, niet geheel onbelangrijk, je creativiteit.

tools voor boost

Wat is mindmapping?

Mindmapping is een methode om een onderwerp in kaart te brengen, te labelen en om te zetten in een concreet actieplan binnen een bepaald tijdsbestek. Je maakt door mindmapping een mini-project van hetgeen jij wil ontwikkelen aan jezelf.

Hoe werkt dat eigenlijk, mindmapping?

Aan de hand van gekleurde post-it werk je trapgewijs aan het ontrafelen van waar jij je in kunt ontwikkelen. In dit artikel beschrijf ik ‘managementeigenschappen’. De onderliggende vraag hier bij is ‘hoe krijg ik meer zelfvertrouwen als het gaat om mijn managementeigenschappen?’

Vragen

a. Vragen (wat)?

De eerste stap is het stellen van vragen aan jezelf. Waar hebben we het over als je zegt ‘managementeigenschappen?’ Stel jezelf tenminste drie vragen. De wat geef je een bepaalde kleur post-it (bijvoorbeeld geel). Vragen die je kunt stellen is ‘wat is management’ en ‘wat heb je nodig om manager te zijn’ en ‘wat heb ik nodig om manager te zijn?’

b. Categorieën

De drie vragen die je jezelf hebt gesteld in de wat-stap ga je nu op delen in categorieën, die je verschillende kleuren post-its geeft. catergories

Voorbeeld:
‘Wat is management’ , valt onder de noemer, valt onder de noemer theorie.
‘Wat heb je nodig om een manager te zijn’ , valt onder de noemer middelen.
‘Wat heb ik nodig om een manager te zijn?’, valt onder de noemer eigenschappen.
De ‘categoriepost-its’ plak je direct onder de ‘watpost-its’

c. Het beantwoorden van de vragen

Je hebt jezelf een aantal vragen gesteld en deze onder een label (categorie) gehangen, nu is het tijd om antwoord te geven op die vragen.
Voorbeeld:
‘Wat heb je nodig om een manager te zijn’ , valt onder de noemer middelen. Je gaat nu een omschrijving geven van de middelen die je denkt nodig te hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn een cursus doen of het vragen om een coach.

d. Actie

Hier ga je voor jezelf uiteenzetten wat je concreet gaat doen om de antwoorden die je in de vorige stap hebt gegeven eigen te maken. Voorbeeld:
‘Wat heb je nodig om een manager te zijn’ , valt onder de noemer middelen. Je hebt een omschrijving gegeven van de middelen die je denkt nodig te hebben, namelijk een cursus doen. Een concrete actie kan dan zijn om een studiegids aan te vragen en een cursus te kiezen die voor jou relevant is.

e. Tijd

De laatste stap is tijd. Een actieplan uiteenzetten is prima, maar zolang je er voor jezelf geen tijdsframe aan koppelt, kan dat resulteren in uitstel. Kies een tijdsframe, waarbij je kunt zeggen, ik voel me nu een stuk comfortabeler (zelfverzekerder) in die eigenschap. Wees niet te streng voor jezelf, het verkrijgen van zelfvertrouwen kost nou eenmaal tijd. Als de tijd die je voor jezelf hebt bepaald voorbij is, kun je evalueren.

Tip: plak je post-its in een schrift of boekje en houdt het in je tas. Als je na een vergadering een niet zo’n lekker gevoel hebt over je kwaliteiten, grijp je terug naar het schrift. Moet je iets aanpassen in je vraagstelling, of moet je meer aandacht besteden aan een van de categorieën?’

Be the first to comment

Laat een bericht achter