Coach je zelfvertrouwen (tool 3)

Coach jezelf!

Iedereen kent dat wel, dat je soms niet zo zeker bent van jezelf. Niets mis mee, want dat is heel menselijk. Het is meestal gewoon een 'off-day', een dagje die je het liefst zou willen overslaan. Ik heb ook van die dagen. Een vergadering die niet lekker liep, iets wat ik wilde zeggen in een vergadering, maar te schijterig voor was. Maar er zijn mensen die een chronisch gebrek hebben aan zelfvertrouwen op hun werk. En als het gebrek aan zelfvertrouwen een obstakel wordt, mis je toch een aantal kansen en ontwikkelmogelijkheden. De afgelopen maanden heb drie tools besproken om je zelfvertrouwen een boost te geven. De eerste tool, mindmapping, konden jullie terug lezen in de editie van maart. Vorige maand besprak ik de tweede tool: time management. Deze maand is het tijd voor de derde en laatste tool, self management. 

Zelfvertrouwen, de naam zegt het al begint bij jezelf. Voor mij betekent zelfvertrouwen de keuze om je onzekerheden, angsten en tekortkomingen bij hun jasje te grijpen en te zeggen: prima, dat jullie er zijn, maar ik ben wel de baas. De vorige maanden liet ik jullie al zien hoe je met tools en tricks steeds meer controle kunt genereren over welk (werk)gebied dan ook. Maar het begint echt bij jezelf, kortom: drie tools om jezelf te managen:

1. De basis

Het klinkt misschien logisch, maar beginnen bij de basis wordt heel vaak overgeslagen. Toch gek, want geen enkele bouwvakker begint het bouwen van een huis zonder een solide fundament te hebben gebouwd.  In deze stap stel je jezelf een aantal basisvragen (tenminste 4). Deze vragen moeten je een antwoord geven op het ‘waarom’ van je wil om te veranderen. Dit zijn vragen als bijvoorbeeld ‘Waarom heeft mijn zelfvertrouwen een boost nodig‘ en ‘Waarom wil ik veranderen‘?

Mind mapping

2. De prioriteit om jezelf te veranderen

Als je antwoord hebt gegeven op je basisvragen, allereerst gefeliciteerd! Er is niets zo confronterend als het beantwoorden van een waarom vraag. De antwoorden (minimaal 4 dus) geef je allemaal een kleur en schrijf je op stuk papier of karton dat je makkelijk kunt meenemen in je tas, agenda, rugtas etc. Voorbeeld ‘Ik wil graag veranderen, om mezelf elke dag een stukje te zien van veranderen naar een mooiere ik’.

selfmanagement

Elke kleur geeft de prioriteit van je veranderingsbereidheid aan. Rood in het bovenstaande plaatje kan bijvoorbeeld een  hoge prioriteit hebben, terwijl het gele kaartje een gemiddelde prioriteit aangeeft.  Het kaartje met de hoogste prioriteit neem je maximaal een maand (het schijnt een maand te duren om een gewoonte te verbreken) in je tas, agenda en kalender. Elke keer als je jezelf in een lastige of spannende situatie bevindt, neem je dat kaartje uit je tas. Je herinnert je er daarmee weer aan dat er een belang is bij het veranderen van jezelf en dat het belangrijk is voor jou! Vind je rust daar in, dit is jouw reis.

Stap 3. Trakteer jezelf!

Ja, dat lees je goed. Trakteer jezelf. De kaartjes met vragen die je hebt geschreven, geven een prioriteit weer. Dit betekent dat je er stap voor stap aan gaat werken. En elke keer als je een stapje verder bent gekomen, trakteer je jezelf. Een geurkaars, een ketting (omdat je er elke dag aan werkt om een mooiere jij te worden). Je bent onderweg! En als je op reis bent stop je toch ook geregeld voor een souvenirtje?

3 cadeautjes

De afgelopen maanden liet ik jullie tools zien om je zelfvertrouwen te coachen. Ze zijn niet verplicht en je zult zeker niet van de ene op de andere dag veranderen in een bombshell. Maar je begint op een andere manier te kijken naar jezelf. Want weet je, hoe je je ook voelt op dit moment, wat je ook nog allemaal moet leren: jij bent mooi zoals je bent, uniek geschapen en bijzonder. Dus verander niet te veel aan jezelf ok? Zelfvertrouwen is zelfacceptatie…

-X-

Jubes

 

 

Be the first to comment

Laat een bericht achter